هتک حیثیت و نشراکاذیب چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار مطالب دروغ، جرمی است که امکان تحقق آن هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی و از طریق ابزار و وسایل مختلف امکان­‌پذیر است، لذا ارتکاب آن در فضای حقیقی در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ مورد اشاره قرار گرفته و انتشار مطالب کذب در رسانه، نشریات و… از طریق این ماده قابل مجازات است. اما هنگامی که مطالب دروغ در بستر فضای مجازی پخش شود و یا از ابزار رایانه‌­ای برای انتشار این مطالب استفاده شود، این جرم رایانه­‌ای محسوب شده و مقررات ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه­‌ای در مورد آن اعمال می­‌گردد.
هتک حیثیت عبارت است از اقدامی که سبب تحقیر و پایین آوردن ارزش و اعتبار افراد در میان جامعه و ایراد ضربه به آبرو و حیثیت آن­ها می‌­گردد. قانون­گذار در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون جرایم رایانه­‌ای در خصوص رفتارهایی که منجر به هتک حیثیت افراد می­‌شود، اقدام به جرم انگاری کرده است .

آیا هتک حیثیت همانند نشر اکاذیب جرمی مطلق است یا باید این انتشار فیلم یا تصویر منجر به ضرر شود؟

بزه موضوع ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه­‌ای، مقید به نتیجه است؛ یعنی هر دو حالت رفتاری تغییر و تحریف و انتشار و نیز انتشار با علم به تغییر و تحریف، باید عرفاً موجب هتک حیثیت گردد و علیه آبروی قربانی باشد. با توجه به لفظ عرفاً، در خصوص هتک حیثیت قانون عرف را معیار قرار داده است و ملاک تشخیص هتک حیثیت عرفی، شرایط زمانی و مکانی است.

ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌­ای، در راستای حمایت از حریم خصوصی، به موضوع انتشار اسرار خصوصی و محتویات خانوادگی که جرمی ضد حریم خصوصی می­‌باشد پرداخته است. رفتار مجرمانه موضوع این ماده حالتی است که مرتکب صوت، تصویر، فیلم یا اسرار دیگری را بدون ایجاد تغییر و تحریف، در فضای مجازی منتشر کرده یا در دسترس دیگران قرار داده است؛ اما با توجه به این که این عکس­‌ها بدون رضایت مالک آن­ها منتشر شده و جز اسرار وی محسوب می­‌شود، مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی یا هردو محکوم خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این جرم نیز نیاز به نتیجه دارد و انتشار این تصاویر باید منجر به ضرر یا هتک حیثیت قربانی شود. پس انتشار تصویر عکس رسمی یا پرسنلی دیگری در فضای مجازی مجازاتی در پی ندارد.

نکته قابل توجه!

شما با نصب اپلیکیشن شهرداد می توانید با تمام قوانین هتک حیثیت و نشر کاذب آشنا شوید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

لپ تاپ خودت رو فقط با دو قطعه ارتقا بده

کاربرد و مزایای خوب دستگیره الکترونیکی

افزایش سرعت لپ تاپ دانشجویی با هارد اکسترنال و اس اس دی